14 juni - Del 2

HaaaalllĂ„Ă„, dĂ„ va de lördag och de Ă€r soligt och fint hĂ€r i Norge! Vi hĂ„ller för tillfĂ€llet pĂ„ att slĂ€ppa ut en bĂ„t bakom oss sĂ„ fick förhala ut lite grann för att de ska kunna komma ut. Va de ser ut som idag pĂ„ agendan (tidsinstĂ€llt inlĂ€gg detta) sĂ„ kommer vi förhala till en annan kaj hĂ€r i eftermiddag. LĂ„ngt ifrĂ„n allt, sĂ„ min plan att gĂ„ i-land och kolla runder lite lĂ€gger jag lite pĂ„ is. Spelar ingen roll egentligen dĂ„ jag inte har nĂ„gon som helst förkĂ€rlek till Norge, visst hĂ€r Ă€r vĂ€ldigt fint. Men bara man sĂ€tter foten i-land sĂ„ kĂ€nns de som om man ska bli ruinerad. 

NĂ€sta vecka har jag fĂ„tt en uppgift att agera kock för en dag. Vilket Ă€r vĂ€ldigt nervöst dĂ„ jag Ă€r sĂ„ himla osĂ€ker pĂ„ mig sjĂ€lv och allt som har med matlagning till mĂ„nga mĂ€nniskor att göra. Visst laga till sig sjĂ€lv, ett fĂ„tal vĂ€nner och sĂ„dĂ€r de funkar. Men jag har insett att vara kock pĂ„ en bĂ„t Ă€r ett vĂ€ldigt tufft och dömande jobb. Du mĂ„ste leverara 3 underbara mĂ„ltider 28 dagar i raken. Man Ă€r ju grymt rĂ€dd att bli dömd, att folk sĂ€ger att maten Ă€r dĂ„lig. Att man fĂ„r dĂ„ligt rykte, ja ni förstĂ„r. Kocken hĂ€r ombord Ă€r sĂ„ fantastisk nĂ€r de gĂ€ller framförhĂ„llning sĂ„ jag Ă€r bĂ„de imponerad och Ă€ven jĂ€tte avundsjuk! Men han har ju ocksĂ„ jobbat inom denna koncernen i 13 Ă„r, sĂ„ dĂ„ Ă€r de svĂ„rt att mĂ€ta sig upp till hans nivĂ„. Kocken hĂ€r ombord Ă€r nĂ„gon man verkligen ser upp till, han jobbar proffesionellt och de allra bĂ€sta... Han stĂ„r ut med mig hahahaha och de Ă€r jag sĂ„ oerhört tacksam för. 

De Ă€r svĂ„rt för mig som har adhd att anpassa mig och vara som alla andra, flexibel ha framförhĂ„llning. Vara sĂ€ker i mitt yrke, se smĂ„ saker. Men sen kocken hĂ€r kom ombord för mer Ă€n 1 Ă„r sen har jag utvecklats sĂ„ mycket, och Ă€r sĂ„ tacksam att han ger mig sin tid och energi att göra mig till en bĂ€ttre mĂ€ssjĂ€nta och framförallt tillĂ„ta mig stĂ„ vid spisen eller baka som jag gör ofta hĂ€r ombord. Han tror pĂ„ mig, tror pĂ„ att jag kan bli mer Ă€n vad jag sjĂ€lv tror. Min sjĂ€lvkĂ€nsla har aldrig varit de bĂ€sta men han har hjĂ€lpt mig bygga upp den, för jag Ă€lskar mitt arbete Ă€ven om de kan bli enformigt ibland sĂ„ sĂ€tter han foten emellan ibland och gör de kul :) 

Ha en fortsatt underbar dag allihopa! 





Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback